•  
  •  

Å skrive kan være en metode for å forstå verden, livet, oss selv – eller for å planlegge, systematisere, leke, lære eller glede en annen. Jo dypere du trenger inn i ordene, jo morsommere blir det! Og du behøver ikke å være noen virtuos eller tenke at du skal bli forfatter for å skrive. Du kan bare sette deg ved PC-en eller hente pennen og en skrivebok (for det er noe helt eget ved å forme bokstaver for hånd) og sette i gang. Om det sitter en apekatt på skulderen din og sier at du skriver dårlig, be den ta seg en banan og fortsett rolig med ditt. Nedenfor følger et utvalg av gode hjelpere. Kommenter gjerne eller del dine egne skrivetips!

BØKER

Merete Morken Andersen: SKRIVEBOKA Aschehoug 2008 (finnes i pocket)
Dette er for meg selve Bibelen – verdens beste lærebok i skriving! En fantastisk velskrevet og informativ murstein som tar for seg alle typer litteratur, fra romanskriving og formidling av fagstoff til tale- og brevskriving. Du får helt konkrete tips både om hvordan du går fram i skriveprosessen, og om hva du bør gjøre når du kontakter et forlag, hvis det er det du vil. Uansett på hvilken måte du vil uttrykke deg, kommer du til å få nytte av denne boka. I tillegg er den nydelig utstyrt i to farger og med vakker typografi.

Henrik H. Langeland: FORTELLEKUNST. HÅNDBOK I LITTERÆRE TEKNIKKER
Tiden 2011
En innføring i hvordan man skriver romaner. Langeland forklarer grepene ett for ett og benytter seg av mange eksempler, i stor grad hentet fra Per Pettersons Ut å stjæle hester. Du bør skaffe deg den om du skal ha utbytte av Fortellekunst. En praktisk og fin liten bok for den som vil rett på sak.

Evan Marshall: THE MARSHALL PLAN FOR NOVEL WRITING
Writer’s Digest Books 2001
Denne boka har jeg ikke lest selv, men vet at flere har hatt glede av den, blant annet krimforfatter Tom Kristensen. Marshall lover å ta leseren fra idé til ferdig manuskript gjennom 16 trinn. Låter svært besnærende og løfterikt. Kristensen har iallfall hatt formidabel suksess. Boka er tilgjengelig på Amazon.

Tordis Irene Fosse: SKRIVELYSTEN? RÅD OG HJELP OG RARE TING Å PRØVE
Cappelen Damm 2013
Jeg har ikke lest denne foreløpig, bare bladd. Men jeg ser at den er full av øvelser og krumspring jeg ikke har lest andre steder, disse har jeg lyst til å forsøke. Den tar også for seg blogging, Facebook og Twitter – det vil si at boka er for hver og en som vil skrive smått og stort i hverdagen, ikke bare for den ambisiøse «langskriveren».

Bernard Selling: WRITING FROM WITHIN. A GUIDE TO CREATIVITY AND LIFE STORY WRITING
Hunter House 1997
Dette er den første boka jeg omtaler som handler om å skrive om sitt liv, flere følger nedenfor. Disse bøkene har en mengde universelle og nyttige teknikker uansett hva som er tekstens tema. Denne handler blant annet om å stagge sin indre kritiker, hvordan komme i kontakt med egne minner, hvordan skrive om de ulike delene av livet: barndom, ungdom, voksenliv, skriveteknikker og øvelser, hvordan gjødsle kreativiteten. Det jeg synes er unikt med boka, er at den viser tekster før og etter bearbeiding. Selling påpeker hvordan en tekst kan forbedres, og så ser vi hvordan teksten ble når rådene ble tatt til følge. For Selling tar utgangspunkt i skrivegrupper han har hatt, og vi får en mengde eksempler på hvordan deltakerne har løst oppgavene sine. En svært lærerik bok som jeg har lest flere ganger, den er full av understrekninger og kommentarer. Den fås kjøpt på Amazon, og det har kommet både arbeidsbok og en videregående bok etter grunnboka.

Kjersti Wold: SKRIV DITT LIV. DIN EGEN HISTORIE, SLEKTENS HISTORIE, LÆR HVORDAN DU SKRIVER DEN NED
Cappelen Damm 2015
Denne boka har jeg vært redaktør for, så det er sagt. Jeg liker den kjempegodt fordi den inneholder så mange øvelser og er så praktisk og konkret når man ønsker å skrive om livet sitt eller sin slektshistorie. Her er omtalen av boka som ligger ute i nettbokhandlene: «Hvem tror du at du er? I denne boka lærer du hvordan du kan finne det ut. En guide og inspirasjonsbok for deg som vil skrive din slektshistorie eller historien om ditt liv. Boka inneholder alle verktøy du behøver for å skrive biografisk, enten du vil gi den bort til barn eller barnebarn, eller du skriver for å bli mer kjent med deg selv. Boka inneholder også et kapittel for den som ønsker å skrive skjønnlitteratur basert på sin egen historie.»

Karen Ulrich: HOW TO WRITE YOUR LIFE STORY. THE COMPLETE GUIDE TO CREATING A PERSONAL MEMOIR
Reader’s Digest og Ivy Press 2006
En fin og lett tilgjengelig, gjennomillustrert bok om å skrive memoarene sine. Gjennom det scrapbook-aktige designet får leseren mange konkrete eksempler på hvordan en bok om eget liv kan løses.

Merete Mazzarella: ATT BERÄTTA SIG SJÄLV. INSPIRATIONSBOK FÖR DEN SOM VILL SKRIVA OM SITT LIV
Schildts & Söderströms 2013
Jeg har ikke lest, bare bladd, i denne og neste bok. Begge to er slanke og enkle å komme igjennom. Mazzarellas bok har løpende tekst og er mer av en langlesning, men boka er altså ikke særlig stor. For den som ønsker mer av korte, konkrete råd og oppstillinger, anbefaler jeg Eklunds bok nedenfor.

Jenny Eklund: SKRIV DITT LIV. HANDBOK I LIVSBERÄTTANDE
Premiss förlag 2011

Bente Clod: SKRIV – EN BOK OM Å SKRIVE
Emilia 1993
Boka forklarer: Hva er en tekst? Og hva er en god tekst? Dernest tar den for seg en rekke av de vanligste skriveteknikkene og -problemene, som bruken av for mange ord – hvordan stramme inn? – karaktertegning, veksling av synsvinkel, dialogskriving, klisjeer, overtydelighet og mye mer. Boka er detaljert, konkret og praktisk og omhandler prosa, lyrikk og dramatikk. Noe av informasjonen om henvendelser til forlag, betaling for tekster og skriveutdanning er foreldet. Boka er å få tak i på biblioteket og i antikvariat.

Mario Vargas Llosa: BREV TIL EN UNG FORFATTER
Gyldendal 2009
Jeg digger denne boka! Den er en eneste lang rekke av litterære råd, skrevet som brev til en ung, nysgjerrig forfatter med avsender herr Llosa. Ikke bare skriver Llosa vidunderlig prosa, han har en mengde svar på hvordan romaner bygges opp, overraskende innblikk i kreative prosesser og en mengde både kjente og mindre kjente eksempler som underbygger hans råd. Det beste av alt er at han hevder at det finnes mange veier fram til målet. En inspirerende veiviser inn i litteraturen fra en av Perus store sønner.

Rainer Maria Rilke: BREV TIL EIN UNG DIKTAR
Bokvennen 2007
Enda en liten perle av en bok fra en etablert forfatter til en forfatterspire. Franz Xaver lurer på om han kan oppgi en lovende karriere for å hengi seg til kunsten. Rilke blir hans rådgiver. Jeg fant så mange interessante, varme, kloke synspunkter på det å være skapende, på livet selv og hva det betyr for vår skaperevne. Hvordan skal vi leve, hva er viktig, hva er uviktig, hva betyr ensomhet, hvordan vokser det storslagne fram inni en selv? Boka er på bare 61 tekstsider, og hver side er verdt hvert minutt det tar å lese den, på grunn av tekstens eksistensielle, kreative og litterære kraft.

Marguerite Duras: Å SKRIVE
TransFe:r forlag 2014
Denne boka er egentlig en del av en større bok. Den lille utgivelsen selger og selger. Jeg tilhører ikke dem som synes boka er fantastisk, men tar den med her fordi den er så godt likt av mange. Dette er forlagsomtalen: «’Å skrive’ er tittelteksten i en av de siste bøkene til Marguerite Duras (1914–1996) (Écrire, 1993). I denne høyst personlige teksten reflekterer Duras rundt sin egen skriving. Hun forteller blant annet om huset i Neauphle og stranden i Trouville, steder som hadde stor betydning for bøkene hennes. Hun forteller om ‘visse vaner’, om å aldri ha løyet i en bok, og om behovet for å være alene. Det handler i stor grad om ensomhet – en ensomhet som var helt nødvendig for å kunne skrive de bøkene hun ville skrive.» Hvorfor jeg ikke liker den så godt? Jeg synes den ble for repeterende om hvordan det er å sitte alene og skrive. Om elskerne hennes. Om huset hun kjøpte i Frankrike. Jeg fikk ikke lyst til å skrive.

Morten Harry Olsen: SKRIVEHÅNDVERKET. EN PRAKTISK GUIDE FOR NYBEGYNNERE
Vigmostad & Bjørke 2014

6 vanlige nybegynnerfeil hos skrivere, ifølge denne boka:

1. Man begynner på en historie og fortsetter på en annen.
2. Man har for mange handlingstråder som ikke henger sammen.
3. Man skriver seg bort, og fortellingen blir flat og mister fremdrift.
4. Man har med for mange karakterer, og for mange som ligner hverandre.
5. Man klarer ikke å gi språket den innlevelseskraften som overbeviser leseren om at fortellingen er “sann”.
6. Man skriver ikke ned det man egentlig har i hodet.

En strålende bok om å skrive! Rett på sak, praktisk, informativ og humoristisk. Full av gode råd og klare anbefalinger. En skikkelig vitamininnsprøytning for den som sitter alene i sin skrivestue og knoter med urørt tastatur, mørke tanker og løse tråder.

Per Egil Hegge: KUNSTEN Å SKRIVE GODT
Kagge 2009
Hegge gir råd om blant annet tegnsetting og ordvalg, setningsbygning og sammenskriving, metaforer og språklige virkemidler, sjangerbevissthet, stilnivåer, nyanser og klisjeer. Han har mange morsomme eksempler, i tråd med spalten hans i Aftenposten. Jeg har ikke lest boka, bare bladd, og den ser brukervennlig og informativ ut. Og antagelig noe sarkastisk innimellom.

Finn Erik Vinje: SKRIVEREGLER
Aschehoug 2015 (9. utgave)
Denne boka har vært min følgesvenn i mange år. Riktignok har Språkrådet nettside der alle skriveregler finnes. Og den er god å ha for nye oppdateringer. Men rettskrivningsreglene endres tross alt ikke hver uke, og det så innmari enkelt å slå opp i denne lille, oversiktlige boka. Og så har den i tillegg ti fine språkvettregler på baksida.

Litt mer akademisk

Anders Johansen: SKRIV! HÅNDVERK I SAKPROSA
Spartacus 2009
Denne boka er opptatt av skrive/tankeprosessen. Jeg fikk ikke helt fot på den, men det er en viss mulighet for at jeg leste den for tidlig, og at jeg kunne ta den opp igjen nå, etter sju års mer metodisk skriving. Dette sier baksideteksten: «Man skriver ikke tankene sine ned eller ut. Tankene oppstår underveis, av selve anstrengelsen med å formulere seg. Det jeg ender med å ha skrevet, er som regel noe annet enn det jeg hadde i tankene da jeg bestemte meg for å begynne å skrive. Ofte er det forbausende mye mer: Jeg ante ikke at jeg hadde alt dette inne. Denne boken gir deg hjelp til å bli bevisst hva det er å skrive – og til å utvikle deg som skribent.»

Gro Dahle og Kjersti Wold: VELKOMMEN TIL SPRÅKET. SKRIVEØVELSER FOR LÆRERE, ELEVER OG ANDRE SKRIVELYSTNE
Cappelen akademisk forlag 2005
En bok til i den akademiske retningen – i første rekke beregnet til undervisningsbruk, slik jeg ser det, med en mengde praktiske øvelser, skriveleker og verktøy. Ifølge forfatterne er den beregnet på lærere og elever i grunnskole og videregående skole, doktorgradsskrivere, fastkjørte forfattere, journalister, fagskribenter, spesialpedagoger og dem som rett og slett bare har lyst til å skrive.

Eldrid Lunden: KAN EIN LÆRE Å BLI FORFATTAR?
Flamme Forlag 2014
En liten, nett bok for den som ønsker å få en innføring i skriveskoler, hvordan de arbeider, og hvor de finnes. Og hva som skiller undervisningen i språk og litteratur i skolen fra den som blir gitt i skriveutdanninger. Boka gir også en historisk fremstilling av bakgrunnen for kreativ skriving og forfatterutdanningen. Dette er altså mest en bok om utdanningshistorikken. Forfatteren har i tillegg til å gi ut bøker selv i mange år vært leder for Forfatterstudiet i Bø.

Samtaler med forfattere

Hans Petter Blad: Å FORSVINNE I TEKSTEN. HANS PETTER BLAD I SAMTALE MED LIV KØLTZOW
Flamme Forlag 2015
Denne er fin for den som er interessert i hvordan en forfatter tenker og jobber – og særlig når forfatteren er rammet av en alvorlig sykdom som Parkinson, som Kølzow er. Boka gir også et interessant innblikk i Profil-kretsen på 60-tallet, hennes forhold til Espen Haavardsholm (som hun giftet seg med) og Dag Solstad. Og ikke minst kjønnsaspektet i hennes tekster – hun ble holdt for å være en feministforfatter. I tillegg var hun fra et borgerlig hjem, noe hun ofte henviser til. Mens mannen Haavardsholm var radikaler. Blad og jeg er ikke alltid på linje når det gjelder spørsmålene som blir stilt. Jeg skulle av og til ønske at han borer dypere eller velger andre temaer, men alt i alt er det en innholdsrik og informativ bok. Interessant nok til at jeg nå har begynt å lese Køltzows siste bok «Melding til alle reisende» (2015).

Nils-Øivind Haagensen (red.): SKRIVEHISTORIER
Flamme Forlag 2015
En på alle måter vellykket og morsom bok om ulike forfattere, se omtale her: https://ordglede.no/nils-oivind-haagensen-red-skrivehistorier/

Hans Olav Brenner: OM Å SKRIVE
Kurér forlag 2011
Intervjuer med ulike forfattere om hvordan de jobber. I motsetning til Haagensen (Skrivehistorier) har Brenner valgt seg de store kanonene, som Karin Fossum, Dag Solstad og Vigdis Hjorth. Boka tar også for seg hvordan de skrivende forholder seg til forfatterrollen i offentligheten. Boka er lærerik, inspirerende og godt skrevet. Brenner skriver at det kanskje blir en bok to. Jeg håper det!

Anne Kristiansen Rønning: FINN DIN KREATIVITET
Cappelen Damm 2013
Forfatteren har intervjuet et knippe kreative mennesker: billedkunstnere, forfattere, musikere, for å høre hvordan de arbeider. Det at flere kunstneriske uttrykk er tatt med, synes jeg gir boka en ekstra dimensjon. Hvordan jobber maleren? Hun som komponerer? Ligner det forfatterens måte å jobbe på? Rønning fletter det hele fint sammen med egne undrende kommentarer og refleksjoner. Også Rønning har valgt relativt kjente personer, som Håkon Bleken, Hans Lillo-Stenberg, Liza Marklund og Jan Kjærstad. En interessant bok som jeg ble klokere og inspirert av.

TIDSSKRIFTER, BOKPODER OG BLOGGERE

SKRIVA
Et svensk tidsskrift spesielt vinklet mot den som skriver, enten vedkommende er i startgropa eller allerede utgitt. Jeg liker bladet kjempegodt, fordi det har ukebladets enkle tilnærming og fagtidsskriftets innhold. Det inneholder en mengde lure tips og gode råd på alle områder som skrivere behøver å vite noe om: Skriveteknikk, hvordan bygge karakterer, intervjuer med etablerte og uetablerte forfattere, fast spalte med debutanter og hvordan de gikk fram, fast spalte med noen manussider som er rettet av en profesjonell redaktør og mye, mye mer. Det er rett og slett et veldig inspirerende blad og kan abonneres på også i Norge.

BOK
Et boktidsskrift som inneholder forfatterintervjuer, faste spalter med Helene Uri og Selma Rønning Aarø, mange bokanmeldelser og innimellom tips til skrivere. Jeg liker bladets lette blanding av intervuer, råd, omtaler og småstoff. Det hadde likevel ikke gjort noe om det ble noe mindre ukebladaktig. Det avbildede bladet er det aller første som utkom. 

VI LÄSER
För dig som älskar böcker, står det på forsiden av hvert nummer. Det skal være sikkert. Vi Läser er et praktfullt litterært magasin med interessante intervjuer, gjerne reisereportasjer basert på en forfatter eller et litterært verk, og mye nyttig småstoff. Jeg liker også den kvikke og personlige tonen i redaksjonen. Jeg synes dette bladet lodder dypere enn det norske BOK, og det er også mer internasjonalt rettet, med spennende forfattere jeg ikke engang har hørt om, eller som jeg har fanget opp er en snakkis i utlandet. Og her kommer det intervjuer med dem. For en gave! Bladet er stint av gode boktips. Så mange at det nesten er plagsomt. For hvordan skal jeg rekke å lese alt? (Det rekker jeg selvsagt ikke. Å lese dette magasinet er en øvelse i prioritering.) Det kan abonneres på også i Norge.

PROSA
Bladet utgis av Norsk faglitterær forfatter-og oversetterforening og er Norges største litteraturtidsskrift. Det omhandler kun sakprosa, ikke skjønnlitteratur, og inneholder hovedsakelig bokanmeldelser og essays om ulike temaer. Språket er ofte vanskeligere enn i tidsskriftet BOK, som jeg anser som bredere og mer aktuelt for det allmenne publikum. Men jeg liker Prosa. Tekstene er av høy kvalitet, jeg finner alltid noe jeg interesserer meg for, enten i kraft av at jeg selv skriver, eller som forlagsredaktør. Jeg vil nok si at bladet er mer av et bransjeblad enn tidsskriftene nevnt ovenfor.

SPRÅKNYTT
er Språkrådets tidsskrift om språk og ord. Det kan leses på nett eller du kan få bladet gratis tilsendt i abonnement. Her kan man holde seg oppdatert på nye språkregler, nyord i norsk, nynorsk, etymologi, fremmede språk, leserspørsmål med mer. Et nyttig og informativt blad for språkbevisste og ordinteresserte lesere.

TEKSTUALITET
Et nettbasert sakprosatidsskrift utgitt av miljøet rundt masterstudiet i faglitterær skriving og masterstudiet i pedagogiske ressurser ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Tidsskriftet vil blant annet prøve ut ulike sjangere og derigjennom utvikle sakprosaen, og du er velkommen til å sende inn tekster. www.tekstualitet.no 

BOK365
Nyhetsmagasin på nett for bokbransjen og bokelskere. Skal du holde deg oppdatert om hva som skjer i det litterære landskapet og i forlagene, er dette stedet. Bok365.no

FORTELLINGER
Blogg der du kan lese andres tekster og publisere dine egne. http://fortellinger.net

DIKTKAMMERET
Her kan du publisere egne dikt, og er du heldig, blir de kommentert av Helge Torvund. Du kan til og med bli månedens poet. http://www.diktkammeret.no

FORLAGSLIV
er bloggen til Cappelen Damm. Her er det bokomtaler, gjestetekster fra mange ulike forfattere, informasjon om arrangementer og kurs, og du får et innblikk i hvordan forlaget jobber. Hvis noen lurer på hvorfor jeg kun omtaler Cappelen Damms blogg, er det fordi jeg ikke har funnet noen forlagsblogg som ligner, eller egentlig noen annen forlagsblogg i det hele tatt. Vet du om noen, meld fra her på siden, slik at flest mulig får nytte av dem. www.forlagsliv.no

BOKBLOGGERE
Det finnes en hel haug med bokbloggere der ute, der du kan få boktips. I bokbloggerportalen finner du mange. http://www.bokblogger.no

BOKPODER
med foredrag, opplesninger og intervjuer blir produsert av flere forlagshus: Jeg har hørt mest på Radio Gyldendal og Cappelen Damms bokpoder, begge har fine forfatterintervjuer av høy kvalitet. Også Aschehoug har podcaster, som er mer tematisk inndelt.  

 

KURS OG UTDANNING

Mange kurs foregår i april og kan være fulltegnet allerede, men her får du tips om hva som skjer hos de ulike arrangørene, og kan eventuelt melde deg opp til neste runde. I tillegg til kursene nedenfor holder en rekke forfattere egne kurs – følg med på ulike forfatteres hjemmesider og på litterære arrangementer som blir annonsert. Litteraturhusene er også bra steder å følge med på.

GYLDENDALS SKRIVESKOLE
Forlaget Gyldendal starter skriveskole til høsten. Dørgløtten er svært trang, men nøl ikke med å forsøke! Om du ikke prøver, kommer du iallfall ikke inn. Forlaget er fortrinnsvis ute etter folk som ennå ikke har debutert, men ikke nødvendigvis, så bare søk selv om du allerede har utgitt en bok. Les mer om kurset her: http://www.gyldendal.no/Skjoennlitteratur/Gyldendal-starter-ettaarig-skriveskole

ASCHEHOUGS SKRIVEKURS
Forlaget Aschehoug holder en rekke skrivekurs i vår. Les mer her: https://www.aschehoug.no/Skrivekurs2

NORSK FORFATTERSENTRUM
holder en rekke kurs, se under Arrangementer: http://www.forfattersentrum.no

ITALIA
Ukeskurs i Umbria med forfatter Merete Morken Andersen. Hun har holdt disse skrivekursene vår og høst i en årrekke, og jeg deltok i 2009. Jeg sier bare: Bestill plass snarest. Det blir fort fullt. Kursene, som blant annet skal bidra til at deltakerne finner sitt eget uttrykk i skrift, er knallgode. Du må være forberedt på å gå inn i deg selv (men ikke mer enn du tåler), det kan være krevende (og derfor hender det kursholderen også må være sjelesørger – en rolle hun behersker til fulle), og du får så mye ut av det. Det fikk iallfall jeg. Umbria er et vakkert stykke landskap med vaiende valmuer og vennlige fastboende, og klosteret byr på en helt spesiell atmosfære. http://www.kaleidos.no/ICskrive.html

MARRAKECH
Ukeskurs vår og høst i Marrakech med Niels Christian Geelmuyden, portrettskriver og forfatter. Jeg har ikke gått på kursene hans og kjenner dem ikke i detalj, men jeg tilhører definitivt hans fanskare. For maken til elegant språkføring er det få andre sakprosaforfattere her i landet som har. Jeg må tillegge at han utgir bøker på Cappelen Damm og tilhører mitt område. Jeg mente for øvrig det samme også da han utga bøker på andre forlag. http://www.marrakech.no/skrivekurs-med-niels-christian-geelmuyden.html

FORFATTERAKADEMIET
Morten Harry Olsens skriveskole, som tilbyr både kortere og lengre kurs med personlig oppfølging. http://forfatterakademiet.no

TEKSTUNIVERSET
Jorunn Solli er fotograf, skrivekursarrangør og skriveverkstedsholder. Hun driver Tekstuniverset, som holder en rekke skrivekurs og opplesninger. Hun har minneskriveverksted for den som ønsker å skrive ned egen historie, og kurs i tegneserieskriving. Du finner også informasjon om andre nyttige kurs på Tekstuniverset. Du kan abonnere på nyhetsbrev. http://tekstuniverset.blogspot.no

RAULANDSAKADEMIET
Skriv ned dine erfaringer – skriv ditt liv! Kurs med forfatter Kjersti Wold, som har mange års erfaring som kursleder og en mengde gode tilnærminger til det å få tak i minner og skrive dem ned på en måte som gjør dem lesverdige for andre. Jeg har gått på kurs hos henne, og husker blant annet morsomme og originale øvelser som også kunne være krevende. Og derfor utviklende! http://www.visitrauland.com/Aktoer/Raulandsakademiet/Kurskatalog/Skriv-ditt-liv

SKRIVESTUDIO
«For deg som elsker å skrive», informerer denne kursholderen. Skrivestudioet har kurs av varierende lengde. http://skrivestudio.blog.com/kursoversikt/

FORFATTERUTVIKLING er et nettbasert kurs i inntektsbringende skriving, med fornøydgaranti. Du kan også få tilsendt kurspapirene i posten, det vil si et godt gammeldags brevkurs. http://forfatterutvikling.no

FORFATTERUTDANNINGER
Det finnes ulike lengre forfatterutdanninger i regi av universitet og høyskole / Barnebokinstituttet. Du finner dem på felleslenken nedenfor. https://utdanning.no/studiebeskrivelse/forfatterutdanning

Også på nettsiden Kreativ skriving finner du lenker til ulike forfatterutdanninger. http://kreativskriving.com/skrivestudier-kurs/
Biskop Arnös författarskola er legendarisk og tar imot studenter fra hele Norden. De har både årskurs og kortere kurs, blant annet sommerkurs. Skolen ligger på en liten øy i Mälaren. http://www.biskopsarno.se/biskops-arnos-forfattarskola/  

OG HELT TIL SLUTT

… om du vil lage din egen bok, for notater og ideer: Boka du ser nedenfor, leste jeg fra perm til perm – en hobbybok! Med trinn for trinn-forklaringer! Virker ganske sprøtt, ikke sant? (Men ikke verre enn å lese kokebøker på senga?) Jeg ble så inspirert, for disse gutta er så morsomme, så kreative, de renner over av innfall, og boka er stappfull av bilder som viser bøkene de har laget, og som ga meg et lass med ideer. Ikke behøver jeg så mye utstyr heller. Må bare innom barndomshjemmet og hente meg en tvinge eller to. Boka er utgitt på Cappelen Damm i 2015, på min egen avdeling, men jeg kan ikke forbigå den i stillhet av den grunn, når jeg synes den er så bra. Og jeg anbefaler ikke bøker jeg ikke får noe ut av, om de er utgitt på mitt eget forlag aldri så mye. Arne & Carlos tilhører ikke mitt arbeidsområde, jeg tigget til meg boka fra redaktøren deres fordi jeg har så lyst til å lage bøker. Og boka er SÅ KUL! Lykke til med ordene dine, enten du binder dem inn eller skriver dem selv! :-)